המטרה: להקטין את מספר התאונות בהן מעורבות אופניים חשמליות

לאופניים החשמליות שפרצו לחיינו לפני מספר שנים יש יתרונות רבים: הן מאפשרות לנו להגיע בנוחות ובקלות למחוז חפצנו מבלי להיתקע בפקקים אינסופיים שרק הולכים ומתארכים כל הזמן ומבלי להידרש לחיפוש מתיש אחרי חנייה פנויה, הם לא מזהמים את האוויר (כדאי לדעת שעפ”י הערכת ארגון הבריאות העולמי מדי שנה נפטרים בטרם עת בארץ כ-2,500 בני אדם בשל ההשלכות החמורות של זיהום האוויר ההולך ומחריף), הן זולות ביחס לכלי הרכב האחרים (הן מבחינת עלות הרכישה והן מבחינת עלות הנסיעה בהן) והן כיפיות.

אבל לצד כל אותם יתרונות משמעותיים, מעוררות האופניים בעלות מנוע העזר הצנוע (250 וואט, זוהי המגבלה שמטיל החוק בארץ) גם לא מעט דאגות שכן ככל שהן מתרבות כך מזנק גם מספרן של תאונות הדרכים בהן מעורבות אופניים חשמליות.

ב-2014, כך עפ”י נתוני אגף התנועה של המשטרה, נרשמו 18 פצועים בינוני עד קשה בשל תאונות שבהן היו מעורבות אופניים חשמליות. ב-2015 כבר נרשם ההרוג הראשון (אנטוניו רעיה, קשיש בן 82 שנחבט בראשו מהמדרכה לאחר שהופל ע”י אופניים ממונעות ונפטר בביה”ח לאחר כשבועיים; ככל הנראה היה זה נער צעיר שרכב עליהן) ובאופן כללי יותר ויותר תאונות, קלות וקשות גם יחד, מתרחשות בעיקר בשל העובדה שאופניים חשמליות הן כלי רכב לכל דבר אולם החוק אינו ערוך לכך.

חשוב להדגיש: גם אופניים רגילות עלולות להיות מעורבות בתאונות דרכים. ב-2014 לדוגמה נהרגו לא פחות מ-11 בני אדם לאחר שרכבו על אופניים “רגילות” וגם במחצית הראשונה של 2015 נרשמו 7 הרוגים בגלל תאונות דרכים של אופניים רגילות.

יחד עם זאת קצב הריבוי המואץ של האופניים החשמליות והעובדה כי לא בכל מקום יש לרוכבי אופניים אלה היכן לדווש מחייב מציאת פתרונות.

חינוך, אכיפה ומקום בטוח לרוכבי האופניים

המרכיב הראשון במאבק להקטנת מספר תאונות הדרכים שבהן מעורבות אופניים חשמליות הוא חינוך: חלק גדול מרוכבי האופניים עם המנוע הם צעירים, שלא תמיד מודעים לעוצמה שטמונה באופניים החשמליות ובהיעדר חובת רישיון נהיגה גם לא אמונים על התנהלות נכונה בכביש באופן כללי. כדאי מאוד להשקיע בהכשרת הרוכבים הצעירים, הן בהקשר הספציפי של האופניים בעלות המנוע והן באופן כללי לגבי התנהגות בכביש.

אכיפה היא המרכיב ההכרחי השני: אם החוק אוסר על רכיבה על אופניים חשמליות על מדרכות כדי להגן על הולכי הרגל, חובה לאכוף זאת.

במקביל לאכיפת האיסור לנוע על מדרכות, חשוב לאפשר לבעלי האופניים החשמליות למצות את היתרונות שלהן (שהרי כולנו נתרמים מכך בזכות צמצום זיהום האוויר). שבילי אופניים ייעודיים הם כמובן המקום הטוב ביותר לדווש בו, ויש לקוות כי הרשויות המקומיות וממשלת ישראל גם כן יפעלו במרץ להרחבת כמות השבילים ואורכם.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה