אופניים חשמליות – עבר, הווה ועתיד

האופניים החשמליות מוגדרות במקרים רבים ככלי התחבורה של העתיד, והן אחד הטרנדים הבולטים בהווה – אבל כדאי לדעת שיש להן גם היסטוריה בלתי מבוטלת.

העבר של האופניים החשמליות

ההיסטוריה של האופניים בעלות מנוע העזר, שכיום מוכרות בעיקר בשם אופניים חשמליות, החלה כבר בסוף המאה ה-19, כלומר לפני למעלה מ-120 שנים.

את הפטנט הראשון בתחום האופניים הממונעות רשם ממציא בשם אוגדן בולטון ג'וניור פטנט בארה"ב על אופניים שעל הגלגל האחורי שלהם מותקן מנוע.

בולטן ג'וניור עצמו לא זכה להכרה רחבה, ומעט מאוד פרטים ידועים אודותיו, אבל המנוע שהוא התקין יכל לייצר עד 100 אמפר בהתבסס על סוללה של 10 וולט, ומאפיינים בולטים נוספים שלו היו היעדר הילוכים, מומנט גבוה וחיי סוללה קצרים להפליא.

אין אינדיקציות לייצור זוגיות אופניים על סמך אותו פטנט של בולטון, אולם בעיתוני אותה תקופה התקיימו דיונים האם יש סיכוי שרוכבי אופניים "אמיתיים" ירצו לרכב על גרסה חשמלית ואם יהיה כלל ביקוש למוצר שכזה.

כך או כך בשנים שלאחר רישום פטנט זה המשיכו ממציאים שונים לפתח אופניים חשמליות ולרשום פטנטים, ובצרפת אף נבנה דגם ששימש לרכיבת 2 בני אדם ביחד.

למרות ההתחלה המבטיחה, חלפו עשרות שנים עד שהחל ייצור מסודר של אופניים בעלות מנוע עזר.

קפיצת מדרגה אחת נרשמה בשנות ה-70 של המאה העשרים, ימי משבר הנפט, כשהעולם החל לחפש פתרונות תחבורה שאינם תלויים בדלק יקר ומזהם, וקפיצה נוספת, משמעותית אף יותר, נרשמה בשנות ה-90 של אותה מאה, כשסוללות הליתיום אפשרו לאופניים החשמליות לגמוא קילומטים רבים בין טעינה לטעינה ובכך הפכו את האופציה לרלוונטית לציבור הרחב.

ההווה

כיום, אופניים חשמליות הופכות למוצר יותר ויותר נפוץ. ב-2012 נמכרו בעולם כ-30 מיליון זוגות שכאלה והתחזית לשנת 2018 היא כי יימכרו בה 47 מיליון זוגות אופניים בעלות מנוע.

בישראל, על פי הערכות שונות, ישנם כ-100,000 בעלי אופניים שכאלה, כשבפרט נרשם זינוק במכירות בחלקה השני של 2014 וב-2015, בעקבות אישור התקנות שהסדירו את הרכיבה על האופניים החשמליות (וזאת לאחר שבמשך מספר שנים למעשה אסור היה למכור אופניים בעלות מנוע חשמלי או לרכב עליהן).

העתיד האופטימי

על פי כל התחזיות מספרן של האופניים החשמליות, הן בישראל והן במדינות רבות אחרות בעולם, ילך ויתפח בקצב מסחרר.

חוברות לכך מספר סיבות:

  • העלות הגבוהה של השימוש במכוניות פרטיות והעלות האפסית כמעט של כל ק"מ באופניים חשמליות
  • הרמה הנמוכה של התחבורה הציבורית בארץ
  • המודעות ההולכת וגוברת לנזקי זיהום האוויר וההבנה כי על כל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לצמצם את הזיהום בכל דרך אפשרית
  • הקושי הרב למצוא חנייה בערים הגדולות
  • הפקקים ההולכים ומתארכים
  • הפופולריות הגדלה של האופניים החשמליות גורמת לכך שעוד ועוד אנשים יתעניינו באופציה – זהו ביקוש שמזין את עצמו ומתרחב בהתאם
  • העובדה שישנם יותר ויותר שבילי אופניים מדרבנת אנשים רבים לעבור לכלי רכב דו גלגלי נוח זה

לסיכום – נראה כי לאופניים החשמליות מצפה עתיד נהדר ורמת הפופולריות שלהן תמשיך לגדול. הסיבות לכך רבות ומגוונות, כמו גם מספר הבעיות שייפטר בזכות השימוש בהן!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה