הגדילה בביקוש לאופניים חשמליות

הגידול בביקוש לאופניים חשמליות בעולם בשנים האחרונות

בשנת 2010 נעו על כבישי ישראל קצת יותר מ-1,200 אופניים בעלי מנוע חשמלי. 5 שנים מאוחר יותר כבר מוערך מספר הזוגות של האופניים החשמליות בארץ בלמעלה מ-150,000 – גידול דרמטי, שמהווה חלק ממגמה כלל עולמית, שכן במדינות רבות ברחבי העולם נרשם גידול של ממש בביקוש לאמצעי התחבורה המתקדם בעל היתרונות הרבים, ולא בכדי רבים מגדירים אותו ככלי הרכב של העתיד (ובעצם גם של ההווה).

סין: נהרות של אופניים חשמליות

בתחילת המאה נמכרו בסין כמה מאות אלפי אופניים חשמליות מדי שנה (כ-300,000 זוגות בשנת 2000, לדוגמה, ועוד כ-580,000 בשנה שלאחר מכן). בשנת 2004 כבר עמד הביקוש השנתי לאופניים החשמליות במדינה הענקית על כ-6.7 מיליון, ב-2007 הוא כבר הוכפל ולא פחות מ-13.3 מיליון סינים הצטיידו בזוג אופניים בעלי מנוע, ב-2010 חצה הביקוש לאופניים החשמליות את רף ה-20 מיליון, וב-2012 הוא כבר התקרב ל-30 מיליון – כלומר מדי שנה מצטרפים עשרות מיליוני סינים לרבים שגילו עוד קודם לכן את היתרונות של האופניים הממונעים, ולא בכדי מי שמזדמן למדינה הייחודית בדרום מזרח אסיה, ובפרט לערים הגדולות שבה, מתאר נהרות של אופניים חשמליות במקומות רבים ולאורך שעות רבות.

עפ"י הערכות מתוך כ-300 מיליון רוכבי אופניים סיניים, כ-80% משתמשים בגרסה חשמלית. ישנן כמה וכמה סיבות לפופולריות הגואה של אופניים חשמליות במדינה בעלת ההיסטוריה הארוכה והתרבות המרתקת, ומאחר שרובן רלוונטיות גם למקומות אחרים בעולם, הרי שסביר להניח שהמראה של נהרות אופניים עם מנוע צנוע אבל בהחלט מספק ישוכפל לעוד ועוד ערים גדולות בעולם, ובעצם לא רק לערים הגדולות.

סיבה אחת לגידול הדרמטי בביקוש לאופניים חשמליות בסין היא האיסור שהטילו ערים רבות על כניסת אופנועים לשטחן, או לאזורים ספציפיים בהן. באופן כללי סובלים המרחבים האורבניים בסין מזיהום אוויר חמור, כך שהאופניים החשמליות מהווים הצלה של ממש – ואכן כבר מסתמן שיפור בלתי מבוטל מבחינת כמות הפליטות של גזי חממה באותן ערים.

סיבה נוספת היא סתימת העורקים התחבורתיים בערים הסיניות הגדולות. אותן ערים לא רק שקלטו תושבים חדשים רבים בעשורים האחרונים כחלק ממגמת האורבניזציה המאפיינת את סין, אלא שמדי יום מגיעים אליהן מיליוני יוממים, וכלי הרכב המסורתיים פשוט סתמו את הכבישים ולא אפשרו לסינים להגיע בזמן לעבודה – האופניים החשמליות הם פתרון מוצלח גם לכך.

סיבה שלישית לכך שסין מהווה את חוד החנית בכל הקשור לשימוש באופניים חשמליות היא שהסינים ממילא מורגלים בדיווש ובשימוש בכלי רכב דו גלגליים, ובהתאם עפ"י כל התחזיות גם בשנים הקרובות תימשך מגמת הגידול בביקוש לאופניים החשמליות בסין, ואיתה בדרום מזרח אסיה באופן כללי (בהודו, למשל, השלטונות החלו לעודד מעבר לכלי רכב חשמליות מתוך הבנה כי זיהום האוויר עלול להיות קטלני, וב-2011 כבר הגיע היקף המכירות של האופניים החשמליות לכ-700,000 וזאת לעומת כ-120,000 בלבד רק שלוש שנים קודם לכן).

ארה"ב: הביקוש גדל – אבל לאט

בארה"ב – בין אם בשל העובדה שאמריקאים רבים נוסעים מרחק גדול יחסית מדי יום, כך שאופניים חשמליות אינן פתרון יעיל מבחינתם, ובין אם בשל שמרנות והיצמדות לקונספט של "מכונית לכל פועל" (שאותו כזכור טבע הנרי פורד בתחילת המאה ה-20) – עדיין נמוך יחסית מספרם של האופניים החשמליות, אם כי גם במדינה זו נרשם גידול בביקוש.

ב-2012 למשל נמכרו בארה"ב רק כ-90,000 זוגות של אופניים חשמליות. שנה לאחר מכן כבר יובאו למדינה בת היותר מ-300 מיליון תושבים כ-170,000 אופניים בעלות מנוע, והצפי הוא לעלייה של כ-10% מדי שנה בביקוש למוצר זה.

מגמה שעשויה להאיץ את הביקוש לאופניים החשמליות בארה"ב (ואגב, ישנם אנשי מקצוע המעריכים כי רוב האמריקאים כלל לא מודעים לכך שישנה אופציה שכזו, של אופניים שניתן לרכב עליהם כמעט מבלי לדווש) היא עליית מחירי הדלק במדינה. מחקרים מצאו קשר בלתי מבוטל בין זינוקים במחירי הדלק לבין גידול בהתעניינות בכלי רכב שאינם זקוקים לדלק יקר, ומן הסתם האופניים החשמליות הן אלטרנטיבה זולה להפליא ומשתלמת במיוחד למכוניות זוללות הדלק.

גם באירופה מגלים יותר ויותר אנשים את קסם האופניים החשמליות

באירופה המצב דומה לארה"ב: הביקוש לאופניים החשמליות גדל, אולם מספרם של האירופאים שכבר נהנים מכל היתרונות של כלי רכב מתקדם זה עדיין נמוך יחסית.

בין הסיבות לכך: בדרום היבשת נרשמו בשנים האחרונות שנים לא קלות מבחינה כלכלית, ומאחר שאופניים חשמליות יקרות יותר מאופניים רגילים הרי שהביקוש אליהם נמוך יותר – אם כי מאחר שסביר להניח שמחירי האופניים החשמליות ירדו ככל שהביקוש להם ברחבי העולם יעלה והטכנולוגיות לייצורן ישתכללו, הרי שמספרם של האירופאים אשר שוקלים לעבור לאופניים החשמליות אך נרתעים בשל תג המחיר ילך ויפחת. בצפון אירופה ישנו מחסום אחר בפני שימוש מסיבי באופניים חשמליות והוא מזג האוויר, אבל מי יודע, אולי גם לכך יימצא פתרון אפקטיבי בשנים הקרובות…

כך או כך, בהולנד כבר לפני מספר שנים כל זוג אופניים שלישי היה חשמלי, בצרפת נרשם בשנת 2014 גידול של 17% בהיקף המכירות (אם כי הכמות הייתה עדיין נמוכה יחסית – כ-56,000 זוגות), בגרמניה באותה שנה נמכרו למעלה מ-400,000 זוגות אופניים עם מנוע, ובאופן כללי זינקו מכירות האופניים החשמליות באירופה מפחות ממיליון זוגות בשנת 2010 ללמעלה מ-2 מיליון בשנת 2015.

הצפי לשנים הקרובות: המשך הגידול בביקוש

עפ"י כל התחזיות המהפכה – שיש הטוענים שהיא הדרמטית ביותר בתחום התחבורה מאז שהחל הייצור ההמוני של מכוניות פרטיות לפני מאה שנה – תימשך ואף תתעצם, והאופניים החשמליות ישנו את הרגלי ההתניידות שלנו ואף את החיים בעיר באופן כללי.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה