האם אופניים חשמליות יכולים לשמש תחליף לרכב?

האופניים החשמליות החלו להיות נפוצים בישראל בשנת 2010, כשבפעם הראשונה הוסדר נושא מכירתם והרכיבה עליהם מבחינה חוקית. בספטמבר 2014 אושרו מחדש התקנות (לאחר שבמשך 3 שנים התחום היה למעשה פרוץ), ומאז נרשם ביקוש הולך וגדל לכלי הרכב המתקדם, היעיל והנוח. עפ"י הערכות שונות ישנם כיום בארץ למעלה מ-100,000 זוגות אופניים בעלי מנוע חשמלי צנוע אך בהחלט אפקטיבי – כך שכיום ההתלבטות העיקרית היא לא האם לרכוש אופניים חשמליות, אלא האם אופניים אלה יכולים לשמש תחליף מלא למכונית/אופנוע.

אופניים חשמליות הם כלי הרכב המושלם להתניידות בתוך העיר

רובנו, כמו רוב בני האדם במדינות המערב וגם במדינות דרום מזרח אסיה כמו סין והודו, מתגוררים במרחבים אורבניים. למעשה כיום ישנם מטרופולינים ענקיים שבהם מתגוררים עשרות מיליוני בני אדם (ובראשם המטרופולין של טוקיו עם קרוב ל-40 מיליון איש, ואלה של סיאול, מקסיקו סיטי, ניו יורק, סאו פאולו ומנילה עם למעלה מ-20 מיליון איש בכל אחד מהם) – וביותר ויותר ערים עורקי התחבורה פשוט נסתמים עקב ריבוי בני האדם והקושי, שלא לומר חוסר האפשרות, לסלול מספיק כבישים כדי להכיל את כל המכוניות.

התוצאה: פקקים הולכים ומתארכים – אלא אם כן אתם מתניידים באמצעות אופניים, בפרט אם מדובר באופניים חשמליות ובוודאי בערים שבהן יש מספיק שבילים המיועדים למדוושים.

באופן מעט בלתי צפוי (ואולי בעצם לא כ"כ מפתיע), יותר ויותר מחקרים מגלים כי התניידות באמצעות האופניים בעלות המנוע מאפשרת לבעליהן להגיע מהר יותר ליעדים בתוך העיר מאשר נהגי מכוניות. כמובן שלא רק הפקקים המתסכלים גורמים לכך אלא הקושי ההולך וגובר למצוא חנייה (שגם הוא כמובן תוצר של התפוצצות האוכלוסין בערים) והזמן שיש להקדיש להגעה ממקום החנייה עד ליעד האמיתי.

למעשה, אופניים חשמליות הם, לפחות בחלק ניכר מהמקרים, האופציה שמבטיחה את ההגעה המהירה ביותר ליעד בתוך העיר (פרט לקטנועים ואופנועים, אם כי ישנם מקרים שגם לכלי רכב אלה קשה לצלוח פקקים) – כך שמבחינה זו התשובה לשאלה בכותרת היא בהחלט כן.

איך אופניים חשמליות יכולים להציל חיים?

עוד סיבה טובה לענות ב"כן" מהדהד על השאלה שבכותרת היא התרומה האדירה של אופניים חשמליות לשיפור איכות האוויר בערים הגדולות והצפופות.

עפ"י הערכות שונות קרוב ל-20% מכלל פליטות גזי החממה ברחבי העולם מקורן בכלי הרכב השונים בהם אנחנו משתמשים ובפרט מכוניות, שמהוות את אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר (אגב, תעשיית המזון מן החי אחראית גם היא לכ-20% מפליטות גזי החממה).

הנזק שגורמים גזים אלה לכדור הארץ ידוע: בשנת 2014, כך על פי אומדן של ארגון הבריאות העולמי (WHO), לא פחות ממיליון בני אדם שילמו בחייהם עקב זיהום אוויר עירוני בלבד, שחלקו הניכר הוא תוצר של פליטת גזי חממה מכלי הרכב בעלי מנוע הבעירה הפנימי (רוב המכוניות, משאיות, אופנועים וקטנועים, חלק גדול מהאוטובוסים וכו'). רבים אחרים סובלים ממחלות חמורות עקב הזיהום, כשבין השאר ישנה עלייה בשיעור החולים במחלות בדרכי הנשימה, במחלות לב וכלי דם ובסוגים שונים של סרטן.

בנוסף גורם זיהום האוויר כתוצאה מכלי רכב שפולטים חומרים מזיקים לאוויר לבעיות סביבתיות קשות, שהן תוצר של ההתחממות הגלובלית – אופניים חשמליות יכולים לצמצם את זיהום האוויר ובכך להקטין את הנזקים הסביבתיים וכן את מספרם של בני האדם שמשלמים על כך בבריאותם ובחייהם.

בדיקות מדוקדקות שנערכו בבייג'ין ובשנחאי, שתי ערים שבהן מספרם של רוכבי האופניים החשמליות גדול במיוחד, הוכיחו שהמעבר ממכוניות לאופניים בעלות מנוע חשמלי אכן צמצם, ובמידה ניכרת, את זיהום האוויר, וכשמצרפים לכך את המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות השמירה על כדור הארץ, בהחלט ייתכן שיותר ויותר אנשים יעדיפו לא רק להצטייד באופניים חשמליות אלא להשתמש במכוניות רק אם אין שום ברירה אחרת ובסופו של דבר לוותר עליהן כמעט לגמרי.

עוד חשוב להדגיש בהקשר זה כי גם ייצור האופניים עם המנוע החשמלי גורם לפחות זיהום אוויר ביחס לייצור מכוניות ואופנועים, וכי ישנה חשיבות גם לסוג הסוללה – ובפרט מומלץ לוותר על סוללות העופרת המיושנות והמזהמות לטובת סוללות ליתיום איכותיות ובעלות תוחלת חיים ארוכה יותר.

אופניים ממונעים – חיסכון גם בעלות האחזקה

כמו בכל מגמה מובהקת הקיימת בימינו, גם המעבר אל האופניים החשמליות מושפע לא מעט משיקולים כלכליים.

ההבדל בין תחזוקת אופניים חשמליות לתחזוקת מכונית או אופנוע הוא דרמטי: אין צורך (ברוב המדינות) בביטוח יקר, אין צורך לרכוש דלק (שגם הוא יקר מאוד – ואגב, בארה"ב למשל נרשם זינוק של ממש בביקוש לאופניים חשמליות הן ב-2008 והן ב-2011, כשבשני המקרים אחת הסיבות העיקריות לכך הייתה עלייה חדה במחיר הדלק), אין צורך לשלם על חנייה וגם התיקונים והטיפולים זולים יותר.

בהתאם, מאחר שאנחנו הופכים לצרכנים יותר מודעים ויותר נבונים, גם השיקול הכלכלי מכתיב תשובה חיובית לשאלה האם כדאי להמיר מכונית באופניים חשמליות.

מוסדות רבים כבר הצטיידו באופניים עם מנוע חשמלי

אינדיקציה נוספת לכך שאופניים חשמליות אינם טרנד חולף אלא תחליף ראוי ויעיל לכלי רכב אחרים, כבדים ומזהמים, היא שגופים ומוסדות רבים כבר הצטיידו בהם. כך למשל משטרת לוס אנג'לס רכשה כבר לפני מספר שנים אופניים עם מנוע כדי שהשוטרים יוכלו להגיע בקלות ובמהירות לכל מקום בעיר מבלי להיתקע בפקקים.

המחסומים שעדיין מונעים ויתור מלא על המכונית

לצד כל היתרונות של האופניים החשמליות חשוב לציין כי עדיין ישנם מחסומים המונעים מרובנו ויתור מוחלט על מכונית – אם כי בהחלט ייתכן שהם יוסרו בקרוב.

אחד המחסומים הוא ההרגל. יחד עם זאת במדינות בהן ממילא הציבור מורגל ברכיבה על אופניים – סין היא דוגמה מצוינת לכך – אופניים חשמליות נתפשים ככלי רכב מעולה במיוחד ועל כן זוכים לביקוש נרחב.

עוד סיבה לקושי לוותר כליל על המכונית הוא הצורך לבצע לעתים נסיעות מחוץ לעיר ובטווח שאינו מאפשר רכיבה על אופניים, או לחילופין הרצון לבצע נסיעות משפחתיות או עם מספר אנשים – אולם פתרונות דוגמת Car2Go ואחרים הם מענה אפקטיבי לכך.

מחסום אחר הוא החשש מפני ימים גשומים או קפואים שבהם לא ניתן לנצל את האופניים החשמליות, אולם עושה רושם שבישראל מחסום זה אינו רלוונטי…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה