אופניים חשמליות ותחבורה ציבורית – רומן עם פוטנציאל גדול

האופניים החשמליות הפכו לאחד הטרנדים הבולטים בשנתיים האחרונות (מאז אושרו שוב באופן רשמי בספטמבר 2014), ובעצם לא מדובר בטרנד אופנתי חולף אלא במגמה מובהקת שמסמנת את הכיוון אליו אנחנו צועדים – כלי רכב חשמליים יעילים, נוחים ושאינם מזהמים את האוויר שכולנו נושמים.

לצד כל היתרונות הנ"ל של אופניים ממונעות, ישנו גם חיסרון והוא רדיוס השימוש בהם, שמטבעו הינו מוגבל. אמנם בסין למשל ניתן לראות מדי בוקר נהרות של אופניים חשמליות ועליהם בני אדם המגיעים למקום העבודה בקלות ובנחת, גם אם המרחק מהבית הוא 15-20 ק"מ, אולם מי שמתגורר לדוגמה במודיעין ועובד ברמת גן לא ירצה מן הסתם לדווש כל הדרך על גבי האופניים – אלא יבקש לשלב בין רכיבה על אופניים חשמליות לבין שימוש בתחבורה ציבורית.

השילוב בין האופניים המתקדמים לבין התחבורה הציבורית (שלמרבה הצער בארץ קשה להגדיר אותה כ"מתקדמת") מאפשר גם יציאה לטיולים במקומות רחוקים מהבית – כשההגעה אליהם היא באוטובוס או ברכבת, והטיול עצמו כבר מתבצע תוך כדי רכיבה נינוחה וכיפית.

כיצד מעודד משרד התחבורה שימוש באופניים חשמליות?

גם משרד התחבורה פועל על מנת לעודד את הרומן בין האופניים החשמליות לבין התחבורה הציבורית, ובאופן כללי על מנת להקל על רוכבי האופניים.

במסגרת זאת פורסמה בשנת 2015 יוזמה חדשה של משרד התחבורה, לפיה יושקעו כ-250 מיליון שקל בסלילת 10 שבילי אופניים באורך כולל של כ-150 ק"מ, שבילים אשר יעברו בכל הערים המרכזיות של גוש דן ובהן ראשון לציון, הרצליה, אור יהודה, תל אביב, רמת גן, גבעתיים, פתח תקווה, רמלה, חולון, בת ים, כפר סבא ורעננה. כך למשל ייסלל שביל אופניים במקביל לכביש 4, מצומת רעננה ועד מחלף בר אילן, ושביל דומה יעבור מעל לנתיבי איילון, בין מערב ראשון לציון לבין מחלף וולפסון ומשם אל לב תל אביב.

עד שהתוכנית תתממש (ויש לקוות כי היא אכן תתממש, שהרי לא כל הצהרות משרדי הממשלה השונים אכן מגובות בעובדות ועבודות בשטח), וגם לאחר מכן, עדיין זקוקים בעלי אופניים חשמליות לנסיעות גם בתחבורה הציבורית ביחד עם האופניים, וחשוב לדעת מהן זכויות בעלי האופניים באוטובוסים וברכבת.

אוטובוסים בין עירוניים

באוטובוסים בין עירוניים מחויב הנהג לאפשר לרוכבי אופניים חשמליות להניח את האופניים בתא המטען, וזאת פרט למקרים הבאים:

* האופניים מלוכלכים במידה חריגה (ועל כן עלולים ללכלך מטען של נוסעים אחרים).

* האופניים כוללים עצמים בולטים ו/או חדים (ועל כן עלולים לפגוע במטען של הנוסעים האחרים).

* על האופניים מותקנים התקנים שונים ומפאת גודלם עלולה להיווצר בעיה בתא המטען.

בכל המקרים האחרים ניתן להניח את האופניים החשמליות בתא המטען, וזאת ללא עלות כמובן. יודגש כי האחריות על כך מוטלת על בעל האופניים, וכן עליו לוודא שהוא מניח אותם כך שהם לא יזיקו לפריטים אחרים בתא המטען.

אוטובוסים עירוניים

באוטובוסים העירוניים, שבהם אין תא מטען, ניתן להכניס אל המרחב שבו נמצאים הנוסעים אופניים חשמליות מתקפלים בלבד. חשוב לוודא שהם מקופלים לחלוטין ולא כוללים עצמים בולטים או חדים, שהם אינם מלוכלכים וכן יש להקפיד לאורך כל הנסיעה על כך שהם יישארו צמודים לבעליהם ולא יהוו מטרד לנוסעים האחרים.

העלאת אופניים חשמליות לרכבת

אופניים חשמליות מתקפלות ניתן להעלות לרכבת ישראל לכל אורך שעות הפעילות.

אופניים שאינם מתקפלים ניתן להעלות בימי חול אחרי 9 בבוקר אבל לא בין 15:00 ל-19:00 (שעות העומס). בימי שישי ניתן להעלות אופניים שכאלה ללא מגבלה ובמוצאי שבתות וחגים הדבר אסור לחלוטין.

עפ"י תקנות הרכבת יש להעלות את האופניים רק לקרון הדרומי המסומן בהתאם, וזאת על בסיס מקום פנוי, וכן יש לעגן אותם עם רצועה מתאימה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה